وقتی درباره نورومارکتینگ صحبت می کنیم، این حرفها برای جامعه ما چقدر مفید است؟ آیا ما تنها دهان می جنبانیم و آنها (غربیها) حرف می زنند؟

با کمال تاسف باید بگویم بله!بحث نورومارکتینگ هم مانند دیگر بحثهای تبلیغاتی و بازاریابی باید در متن مورد بررسی قرار گیرند. در زمینه ارتباطات بازاریابی، تمام مدلهای ذهنی، داده های پژوهش و انواع روشهای ارائه شده برای تبلیغات متاسفانه وارداتی هستند. وقتی دانش نوین تبلیغات را وارد می کنیم، معمولا آنقدر عجله داریم  اولین نفر باشیم که شرایط کشور و جغرافیا را مد نظر قرار نمی دهیم.

در مورد نورومارکتینگ باید موضوعی را روشن کنم. کار نورومارکتینگ شناسائی ناخودآگاه انسان است تا بداند چه چیزهایی مورد پسند انسان واقع می گردد و نیازهای پنهانش چیست. این کار را با حرف زدن نمی شود انجام داد، انسان امروزی به خصوص در کشور ما به قدری متناقض است که آنچه می گوید با آنچه می اندیشد متفاوت است.

اینجاست که نورومارکتینگ وارد می شود و کلید ذهن انسان را رو می کند و نقشه ذهن هر انسانی را ترسیم می کند، نورو مارکتینگ سوال نمی پرسد بلکه با تحلیل سیگنالها و داده های خروجی از مغز متوجه می شود که انسان واقعا با دیدن چه عناصری تحریک می شود و حاضر است برای چه چیزهایی پول خرچ کند. حاضر است به چه کسی رای دهد. حاضر است برای چه اهدافی تلاش کند و غیره.

 

-----------------------------------------------------------------

 

خب، حالا سوال من این است که در ایران تا چه حد تحقیقات نوروئی انجام شده است و این تحقیقات تا چه حد در اختیار صنایع یا بخشهای دیگر قرار گرفته است؟  در زمینه تحقیقاتی که بدون استفاده از دستگاههای نورو ساینس و تنها با مشاهده انجام می پذیرد در کجای کار هستیم.

چندی پیش تصمیم گرفتم تا برای موضوعی  تحقیقات نوروبرندینگ انجام دهم، اما متاسفانه جز روش مشاهده هیچ ابزار دیگری در اختیارم قرار نگرفت. رشته تبلیغات در ایران در حال حاضر محدود به یک دانشگاه شده که کل دارائی اش میز و صندلی است، حتا استاد با تجربه که در زمینه تبلیغات کار کرده باشد هم ندارد. همچنین بین دانشگاههای تبلیغات و دانشگاههای پزشکی هم ارتباطی وجود ندارد تا  اتفاقی تحقیقاتی صورت پذیرد. در نتیجه ، وقتی درباره نورومارکتینگ صحبت می کنیم یا باید مانند من فقط بگویید چیست و از کجا آمده، یا باید چیزی نگویید. چون این دانش فقط موقعی کاربردی می شود که بومی شده باشد و بومی نمی شود مگر در سایه تحقیقات،  و تحقیقات صورت نمی گیرد مگر وقتی که .

 

بگذریم. سوالم را عوض می کنم : آیا نورومارکتینگ در ایران وجود دارد؟

در حد همین تکرار تجربه های اصولی غربیان.

مثلا باید بدانیم مغز انسانها بر پایه احساسات نهفته در ناخودآگاه تصمیم می گیرد، پس اگر پیامهایی تولید کنیم که احساسی باشند شانسمان بیشتر است.

مثلا باید بدانیم مغز قدیم به محرکهای من محور پاسخ می دهد، پس در موقع طراحی پیام تبلیغاتی، یادمان نرود که هر مخاطب تبلیغی از خود می پرسد که موضوع مورد تبلیغ " برای من چه سودی دارد؟".

همین گونه که ما می پرسیم،  "نورومارکتینگ وارداتی برای ما چه سودی دارد؟".

منبع:brandmakers.blogfa.com


NeuroMarketing نورومارکتینگ ,تبلیغات ,انسان ,حاضر ,دارد؟ ,انجام ,باید بدانیم ,سودی دارد؟ ,مثلا باید ,نورو مارکتینگ ,درباره نورومارکتینگ ,وقتی درباره نورومارک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

یکم بیشتر بمون اشعار محمد قهرمان دانلود برای شما fun-troll فیلمش | دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم آموزشگاه طراحی ودوخت وهنرکده گل مریم Jamesonssa93 netz آپشن خودرو | گندم کار